NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-03-14, 08:26
Ingemar,
 
Du har rätt när jag haft utgångspunkten att medlemsavgifterna är de som ska täcka kostnaderna i förbundet. Jag förstod att åtminstone du skulle finna ut det.
 
Den ”diskussionsbudget” jag gjort har flera för mig okända storheter och skulle en av mina medarbetare ha presenterat en budget på så lösa boliner hade jag nog ifrågasatt hans/hennes omdöme. Nu är inte förbundets omsättning särskilt stor vilket gör att så stora felräkningar kan det inte bli.
 
När det gäller kontot Projekt ska jag villigt erkänna att jag har ”petat in” allt som jag ser som överblivet i det av den anledningen att det är min egen markering av att i ”mitt” förbund finns inget som helst utrymme för excesser typ stora lokaler, resor utan resultatkrav eller dylikt utan här gäller det effektivt arbete.
 
Så egentligen kan du väl nolla det kontot varvid ”Årets resultat” blir 1 Mkr högre.
 
Om man antar mitt förslag om en avgiftshöjning till 50 kronor så kommer förbundet inte heller att behöva samla kapital i ladorna utan det räcker med en mindre behållning. Om det sedan ska vara 1-2-3-4-5 Mkr får väl diskuteras.
 
Konteringen av projektkostnader som du är inne på är det ju också en av de okända storheterna eftersom det drivs ett mycket intressant projekt i Förbundets regi idag och det är en fortsättning på Sveriges Dödbok.  
En person är efter vad jag förstår engagerad i det på deltid (och eventuellt med viss tidsåtgång av en av de fast anställda). Om den personen räknas som personal eller om tjänsten är inköpt och på vilket sätt är för mig okänt.  
 
En annan typ av projekt jag hade i åtanke att nämna är att Förbundet och de 162 medlemsföreningarna kan genomföra en rikskampanj för att påverka samtliga Riksdagsmän att ta bort alla avgifter som RA/LA/SVAR har idag. En sådan kampanj genomförs ju bäst länsvis och kommer att kosta en del eftersom det behöver tas fram en strategi, kampanjmaterial och annat. (Lobbying kostar ju pengar)