NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Bernt Bergkvist skrivet 2008-03-14, 00:17
Mycket intressant det här.  
 
Jag är väldigt frågande till den affärsverksamhet som bedrivs inom släktforskarförbundet. Det finns många affärsdrivande företag som troligen sköter den biten bättre. Nu har man åstadkommit en jätteekonomi där det är svårt att överblicka vad som är affärsverksamhet och vad som är annan verksamhet.  
 
En möjlig lösning hade varit att lägga utvecklingen och försäljningen i ett eget bolag, där det som riskeras hade varit ett aktiekapital, och inte ett helt förbund. Där hade med viss fördel också annan förlagsverksamhet, som t.ex. tidningsutgivning kunnat läggas. Det finns mer kommersiellt inriktade tidningsutgivare med stor erfarenhet av att producera tidskrifter, marknadsföra dem och sälja reklamplatser. Det tror att det är sällan som styrelsemedlemmar väljs till styrelsen därför att de besitter sådana kunskaper, utan de väljs därför att de är utmärkta släktforskare.
 
Om vi vänder på resonemanget, från vad ett förbund inte skall syssla med till vad de skall syssla med enligt min åsikt så är det följande:
- Man måste samla tyngden av svenska släktforskare så att man med stor auktoritet och pondus kan uttala sig trovärdigt om frågor som berör släktforskare. Trots att de flesta släktforskare gärna tittar bakåt i tiden är det önskvärt om ett förbund kan ha resurser som skådar framåt. Det är inte så himla länge sedan man krävde längre öppettider på biblioteken, fler läsapparater av fichékort, fler arkiv med samtliga församlingar tillgängliga på mikrokort etc. Idag när många sitter framför sina datorer dygnet runt, och rullfilmsapparaterna med motoriserad rullspolning står och samlar damm i biblioteken så inser alla att lite framtidsperspektiv hade varit bra. Det känns naturligt att förbundet samlar ett framtidsråd.  
 
Men det är inte bara eliten som skall samlas i förbundet, utan också massorna kan samlas där. Rötter och anbytarforum är ett lysande exempel på hur man för en låg slant kan samla släktforskare från hela världen att kommunicera med varandra. Det minskar också kraven för de lokala medlemsföreningarna att ha egna påkostade och administartivt krävande hemsidor. Kanske skulle man rent av kunna erbjuda medlemsföreningarna att ha sina hemsidor liggandes under Rötter, med gemensamt gränssnitt?
 
Jag tror att det idag finns ett mycket stort intresse för lokalföreningarna att ta över anbytarvärdsrollen i sitt område och utveckla diskussionerna där, till fromma för alla. Jag tror att det är enda sättet att räta upp mycket av det som blivit ett virrvarr genom åren. Människor med lokal kompetens styr upp och håller diskussionerna rena på en i det närmaste idéell basis.
 
När det däremot kommer till saker som porträttfynd och andra databaser så kan det omöjligen vara förbundets sak att driva sådana saker med de pretantioner man haft hittills. Det går inte att ha hela grupper med anställd personal som sitter och fyller i information och rättar fram och tillbaka. Möjligen kan det drivas av en särskild förening för de intresserade som gör det på ideell basis. Även övriga databaser som t.ex. emigranter, avrättade och samer kan drivas med Rötter som plattform, men med en egen grupp eller förening bakom som finner intresset tillräckligt stort för att man skall hålla på.
 
Jag ser framför mig ett förbund som helt saknar egna lokaler, för det behövs inte idag med de kommunikationsmöjligheter som finns. Ett förbund med någon enstaka deltidsanställd (för att administrera Rötter och Anbytarforum), men som kanske uppdragsanställer människor vid behov för vissa saker. Ett förbund som utan vidare går runt med en låg årlig medlemsavgift, även om den måhända behöver vara några kronor högre än idag.
 
På köpet får man ett förbund som har tid att prata släktforskning istället för t.ex. arbetsgivarfrågor och försäljningssiffror. Ett förbund som tar bedriver den verksamheten som medlemsföreningarna på stämmor sagt att de skall bedriva, dvs verksamhet som kostar ungefär nio kronor per medlem.