NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2008-03-13, 23:21
Jag har läst igenom Bengts förslag till verksamhet och budget och har några funderingar om detta.
 
Avgiften på 50 kronor verkar stämma precis för att få ett nollresultat i Bengts budget. Man skulle nästan kunna tro att budgeten är en efterkonstruktion för att få 50-lappen att stämma.
 
I resultatet finns en kostnadspost på slutet som kallas projekt och har exakt 1 million i utfall. Först skulle jag vilja dela upp projekt i två olika slag. De projekt som är av ren kostnadskaraktär för förbundet och de projekt som skall resultera i försäljning.
 
Till de första nämner Bengt själv webblösningen och detta är enligt min mening rätt att kostnadsföra som en underrubrik med not. Det kan finnas flera av liknande typ som skall kostnadsföras.
 
Den andra typen är mera att jämföra med lager och skall inte enligt min mening gå över resultaträkningen förrän motsvarande intäkter kommer. Här nämner Bengt i slutet tror jag produktion av cd.
Jag anser att det är fel att detta kostnadsförs innan motsvarande cd börjar säljas. Det är naturligtvis svårt att veta hur mycket man skall kostnadsföra varje år för man vet ju inte i förväg hur många man kommer att sälja. Men den kvarvarande postens storlek i balansräkningen måste varje år bli föremål för värdering på balansdagen efter den information som finns då.
 
Med Bengt modell som jag förstått den så blir resultatet ojämt mellan åren och projekt som skall ge intäkter nästa år kan komma att belastas på fel år. Detta kan man delvis klara med noter som förklarar vad som innefattas i projekt men jag anser att resultatet blir mera rätt om man gör som jag beskrivit i föregående stycke. Troligen stämmer det också bättre överens med bokföringslagen.
 
Löner och sociala kostnader bör bokföras på löners konto resp sociala kostnaders konto.
 
Om man vill ha besvär att ha en internbokföring så skulle man kanske kunna ha Bengts modell på det sätt som han beskriver i den men inte i den officiella bokföringen. I moderna redovisningsprogram finns möjligheter att ha kostnadsställen inbakade på alla konton men det är sånt som redovisningskonsulterna sysslar med och jag tänker inte gå in vidare på det här. För övrigt tycker jag inte man skall behöva överarbeta bokföringen när det rör sig om en såpass begränsad omsättning som det gör här.
 
Med bra noter till årsbokslutet så kan mycket information som annars inte syns komma fram och ge vägledning för den som läser bokslutet. Det finns regler för vad som är minimum i det avseendet men om man vill får man upplysa om mera. I det sista årsbokslutet tycker jag att noterna inte gav tillräcklig tydlighet för att bokslutet skulle bli förståeligt vilket jag också framförde vid något tillfälle.
 
Detta som vi nu diskuterar ligger under Släkthistoriskt Forum och borde kanske ligga under ekonomi istället.