NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2008-03-13, 15:29
Att föra en dialog kring ett förslag och försöka förbättra det är alltid enklare om även förslagsställaren deltar, och är beredd att ta feedback. Så av det skälet är det bra om även Crister deltar.
 
Vad det gäller Bengts kalkyl så är den intressant, och visar på många möjligheter. Dock ser jag två svagheter. Dels misstänker jag att antalet unika medlemmar är lägre än 57 000, i till exempel Tjörns släktforskare uppskattar jag att över 50 % är dubbelanslutna, om inte mer. Så om man räknar med att 1/3 av alla medlemskap är dubbleringar, det vill säga med kanske 47 000 medlemmar tror jag man kommer närmare, även om jag är rädd att även den siffran är för hög. Detta ger ett bortfall på 0,5 miljoner.
 
Däremot visar Bengts budgetförslag på en intressant möjlighet: även om det förmodligen kommer att bli ett försäljningsfall på grund av färre nya produkter så bör det ändå gå att sänka priserna i bokhandeln, och ändå ha en lönsamhet i ekonomin. Den biten tycker jag man bör ta fasta på.
 
(Sedan är det kanske lite onödigt att helt avskriva Rötters vänner. Jag är långtifrån ensam med att kunna tänka mig en frivillig sponsring med en hundring, och de pengarna kan man ju använda.)