NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-03-13, 13:48
Först finns ett fungerande förbund med god ekonomi. Sedan hyrs dyra lokaler och anställs alltför många, så att ekonomin rasar och konkursen är hotande nära. Och därefter påstås från ansvarigt håll att det inte är möjligt att driva förbundet på annat sätt och att de som säger något annat vill förbundet mycket illa (sotdöden).
 
Man häpnar.
 
Om Cristers tankar speglar hur resonemangen går i förbundsstyrelsen är det illavarslande. Hur ska man kunna driva ett förbund med 621.000 i intäkter, frågar han, och glömmer alla andra intäkter än just organisationsavgiften. Egentligen är ju intäkterna åtskilliga miljoner per år också utan cd-försäljningen.
 
Vi som menar att ytterligare besparingar högst sannolikt är nödvändiga saknar verklighetsförankring och vår åsikt vittnar om liten insyn i hur förbundet arbetar och verkar idag. Samtidigt har vi en styrelseledamot som här ovan konstaterar att vi kommer inte att kunna lösa förbundets problem enbart med ökade intäkter. Har inte heller hon tillräcklig insyn i hur förbundet arbetar?
 
Vidare får vi av Crister veta  att för en struntsumma skulle samtliga medlemmar i en släktforskarförening få ett mervärde i form av en tidning och tillgång till en rad extratjänster i Rötter. Struntsumman är om jag förstår det rätt 111 kronor per medlem, vilket för en förening med tusen medlemmar blir en extra årlig kostnad på 111.000 kronor. Innebörden av ordet struntsumma skiljer sig åtminstone mellan Crister och mig.
 
När det gäller förslaget i stort tycker jag att Eivors fråga är mycket relevant och intressant: Varför gjordes inte denna briljanta lösning när pengarna rann ur Förbundet? Då hade finansieringen varit löst när förbundet iklädde sig de stora kostnaderna för flotta lokaler och fler anställda. Att komma nu efteråt, när lokalerna är borta, verkar något senfärdigt.
 
---------
Oj, det hände mycket medan jag skrev. Därför blev en del argument upprepningar.
 
(Meddelandet ändrat av hakan den 13 mars, 2008)