NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2008-03-13, 13:16
Klart att man inte kan driva ett riksförbund med bara 621.000 kr i intäkter. Medlemsavgifterna är väl inte den enda intäktskällan förbundet har?
 
Jag har tittat på årsboksluten från 1996 och framåt (lätta att hitta eftersom nyhetsbrevet Angeläget från nr 2/98 och framåt finns tillgängliga under Förbunds-Nytt) och funnit att det bara är åren 2003, 2005 och 2006 som gått med underskott. I slutet av 90-talet var det flera år som gav ett förhållandevis rejält överskott. Väl att det fanns ackumulerade överskott att ta av när 2005 och 2006 gick så totalt överstyr ekonomiskt.
 
Inte kan det väl vara något så exceptionellt som hänt, att avgifterna ska behöva 13-faldigas för att förbundet ska gå runt ekonomiskt? Om nio av de tolv åren 1996-2007 gått med överskott, får väl det ses som ett bevis för att det går att driva förbundet med måttlig uttaxering av medlemmarna i de anslutna föreningarna. För vilka ska annars betala? En förening jag tillhör har 560 medlemmar och skulle få en höjning från 5.040 kr till 67.200 kr per år, den höjningen är ingen struntsumma!!
 
Själv är jag inte beredd att få mina tre medlemsavgifter höjda från 570 kr till 900 kr för att få tre ex av Släkthistoriskt Forum på köpet.  
 
Är förresten inte den nuvarande avgiften 9 kr per medlem en kompromiss? Det var väl i Göteborg 2005 som det beslöts om höjning från 7 till 9 kr om jag minns rätt. Förbundet ville ha en större höjning men fick inte stämman med sig.
 
Mvh
Ingegerd