NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2008
Skrivet av: Crister Lindström skrivet 2008-03-13, 11:39
God morgon!  
 
Jag har förstått att mina synpunkter är efterlysta i denna debatt. Riktigt varför förstår jag inte. Min uppfattning är ju den som startade debatten och jag har inte ändrat mig.
 
Viktigare är ju vad ni ute i medlemsföreningarna tycker. Tvärtemot vad de flesta i denna tråd tycker, är mottagandet positivt ute i landet. Jag har fått såväl mail som telefonsamtal med stöd för min uppfattning.
 
Verkligheten är ju, att man inte kan driva verksamhet utan att få in pengar. Det är inte min uppgift att redovisa förbundes ekonomi, men klart är att många föreningsmedlemmar inte vet att det bara är 9 kr som går till förbundet. Med 69.000 medlemmar ger det 621.000 kr i intäkter. Det mesta av detta transfereras tillbaka till medlemsföreningarna.  
 
Hur ska man kunna driva ett förbund med de pengarna? Ska allt drivas med idéella krafter? Kraven i denna tråd på ytterligare besparingar är inte verklighetsförankrade och vittnar om liten insyn i hur förbundet arbetar och verkar idag.    
 
Jag tycker (förstås) fortfarande att mitt förslag är konstruktivt. För en struntsumma skulle samtliga medlemmar i en släktforskarförening få ett mervärde i form av en tidning och tillgång till en rad extratjänster i Rötter. Inte bara Anbytarforum. Det finns många idéer om nya tjänster, men ingenting är gratis.
 
Det är en utopisk tanke att förbundet skulle kunna drivas utan ett kraftigt ekonomiskt tillskott framöver. Försäljningsverksamheten minskar för varje år och inga nya produkter finns för att lyfta försäljningen. Möjligen kommer det en Sveriges gravbok och en ny version av Sveriges dödbok - men det bli inte i år och knappast heller 2009. Vad ska vi då leva av?  
 
Eller är det så, hemska tanke, att några rentav vill se förbundet dö sotdöden.... ?