NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2012
Skrivet av: Sven Luthman skrivet 2010-08-30, 21:10
Hej,
 
Det var väldigt länge sedan som jag var inne på Anbytarforum och skrev något, detta då min lediga tid sista 1½ året gått till att förbereda det som skedde i helgen. Många glömmer bort att arrangörerna av släktforskardagarna är amatörer när det gäller att ordna så här stora saker och gör allt arbete på sin fritid utan betalning. Dessutom gör vi det bara en gång då släktforskardagarna sedan vandrar vidare till en ny plats.
 
Anläggningen i Örebro som heter Conventum består av 3 byggnader i anslutning till varandra. Vi använde alla 3 under lördagen. Hur skulle vi då ha kunnat undvika att man var tvungen att flytta sig några meter mellan byggnaderna för att vara med på de olika programpunkterna??
 
Mässlokalen (Conventum Arena) var den största i Släktforskardagarnas historia (byggnaden är på 4.800 kvm och utställningsytan är 3.800 kvm - Norrköping har mindre än ½ nästa år) och vi hade 103 utställare på plats (också det ett rekord). De fick svara på en enkät och betygsätta 18 frågor, snittet på slutbetyget (sista frågan) från de 41 enkäter som lämnats in så här långt är 4,5 (lägsta 3,5). Platsen för invigningen, de två huvudföreläsarna och stämman var i en kongress-sal som rymmer 1.500 personer och det var ca 1.200-1.300 personer närvarande på dessa enligt uppgift, har det varit fler något tidigare år?
 
Den preliminära siffran över besöksantalet för lördag-söndag är drygt 5.100 st.
 
Vi var medvetna om, och har påpekat det på hemsidan att föreläsningarna senare under lördagseftermiddagen skulle bli fullsatta så man var tvungen att infinna sig i god tid för att komma in. Vi använde de 3 största konferenssalarna i anläggningen. Om vi skulle ha hyrt den teaterlokal som också finns i byggnaden hade lokalkostnaden ökat kraftigt. Då många anser att 40 kr är för mycket för en dag med fullspäckat program, hur skulle en sådan ökad kostnad ha betalats??
 
Vår e-postadress till info (at)...  har sedan hemsidan startades förra året endast fått 31 mail med frågor. Varför inte fler om ni saknar kunskap eller inte hittat informationen på hemsidan??
 
Nu önskar vi Norrköping lycka till och firar samtidigt 25-årsjubileum för detta arrangemang. Vi ses där :-)
 
Med vänlig hälsning
/Sven