NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2014
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2014-02-26, 08:00
Efter lite påstötning så fick jag idag svar från KB angående artikeln i Computer Sweden och notisen här på Rötter:
 
KB har tyvärr inte fått några extra medel för att digitalisera svensk litteratur där upphovsrätten har gått ut. Det måste ha blivit någon missuppfattning.
 
Jag mistänker att ihop med följande:
E-böcker tillgängliga via Libris
 
KB får i uppdrag att inleda försökverksamhet.
 
I propositionen Läsa för livet har KB fått uppdraget att inleda försöksverksamhet med att förmedla och tillgängliggöra e-böcker via Libris.
 
Uppdraget är finansierat med 2 miljoner kronor i särskilda medel.
Främja läsandet
 
Torsdagen 26/9 presenterade kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth propositionen Läsa för livet. Propositionen innehåller flera förslag som ska främja ökat läsande och stärka litteraturens och upphovsmännens ställning. Alla i Sverige ska få möjlighet att utveckla en god läsförmåga, sa kulturministern på en pressträff på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.
 
De nationella målen är att läsförmågan ska förbättras jämfört med idag, att fler regelbundet ska ta del av fack- och skönlitteratur samt att kunskapen om läsningens betydelse för utbildning, bildning och delaktighet i samhället.
 
I propositionen ger regeringen ett nytt uppdrag till KB, att inleda försöksverksamhet med att förmedla och tillgängliggöra e-böcker via nationella katalogen, Libris. Regeringen tillför också 2 miljoner kronor i särskilda medel för det uppdraget. Sveriges kommuner och landsting, SKL, får samtidigt uppdraget att förhandla med upphovsrättsorganisationerna kring e-boksfrågan.
 
Jag är lessen för att du fick vänta så lång tid på detta svar, hoppas att det har varit till någon hjälp.
 
 
Med vänliga hälsningar
Torsten Johansson
 
Enhetschef
Enheten för dagstidningar
Biblioteksavdelningen
Kungliga biblioteket