NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2011
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 2011-01-05, 20:50
Jag vill göra klart att ingen har censurerat länken på Rötter. Den togs bort av vår webbredaktör efter alldeles eget beslut när hon sett reaktionerna i Anbytarforum. Webbansvarig ansåg att det här mest var en rolig och osannolik skröna, allt behöver inte alltid vara så allvarligt, inte ens i släktforskning.
 
Det är naturligtvis självklart att Sveriges Släktforskarförbund och dess förbundsstyrelse inkl. mig själv på inget sätt ställer sig bakom skrönor om härstamningar från Jesus, Adam och Eva eller faraoner. Vi ser inte lättvindigt på det vi är satta att ta ansvar för! Vi utbildar cirkelledare i källkritik, närmare 100 stycken under 2010. Vi har på gång en handbok i källhänvisningar som kommer att vara klar till Släktforskardagarna i Norrköping. Vi planerar för en handbok i källkritik som vi hoppas kunna lansera sent 2011 eller i början av 2012. Dessa handböcker kommer att bli hjälpmedel för alla släktforskare att mera kritiskt titta på sin forskning och ett stöd för de som utbildar släktforskare i föreningar och hos studieförbunden.
 
Kvalitet i släktforskning diskuteras ständigt, det visar inte minst de diskussioner som förekommit i Anbytarforum/Förbundsforum. Åsikterna där speglar allt ifrån höger till vänster om jag får uttrycka det så. Möjligheterna att släktforska har blivit mer tillgängligt, de som strävar efter att vrida och vända och kritiskt granska uppgifterna, inser nog också att inget är som förr. Det som kallas samlande av anor via hemsidor, Google, Anbytarforum, CD-skivor, suspekta genealogisk litteratur etc. kommer att fortsätta, det går inte att stoppa om nu någon lever i en sådan förhoppning. Vår uppgift blir att försöka utbilda och sträva efter att nå ut med kvalitetsfrågorna. Ett stort ansvar för det vilar naturligtvis på förbundet, släktforskarföreningarna och på dem som utbildar i släktforskning, t ex studieförbunden.