NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2008
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2008-05-07, 22:45
Jag vet nu inte om detta hamnar rätt i sin helhet, men åtminstone till ansatsen.
 
Jag har använt mig av SVAR:s låneservice under våren, men inte lagt märke till annonsen. Jag har visserligen varit intresserad av domboksmaterial, men jag tycker faktiskt att det är något med annonsen som förtjänar förstärkning i Rötter. Vidare är erbjudandet illa formulerat, så man kan lätt missförstå det om man inte läser två gånger. Redaktören har nog trott att erbjudandet innebär 5 kr/volym (vilket kunde vara rimligt) och inte 5 kr/kort.
 
F ö säger de att detta bara är början. Detta faktum tycker jag inte är okontroversiellt. Domboksmaterialet har inte funnits särskilt länge och varit lite känt. Under alla förhållanden måste det anses som en gigantisk felsatsning att ta fram detta material för att snart dumpa det.
 
När det gäller kyrkböckerna innebär åtgärden också en försämring, för alternativet är att köra Genline - bra på många sätt, men per definition med sämre bildkvalitet.  
 
Om man visste att avsikten är att scanna ALLT material på nytt från original, så kunde det vara begripligt. I så fall borde en tidsplan publiceras (att köpa dessa billiga kort kan lätt bli en tusenkronorsaffär, som man inte gör för en kort tid) och tills de scannade bilderna föreligger borde mikrokorten tillhandahållas som en service.
 
Det är något jag efterlyser i allt detta. Vad har Riksarkivet för ansvar för tillhandahållande av arkivmaterial och vilka skyldigheter/rättigheter har de att bedriva affärer ? I Arninge har jag fått svar som går ut på att det är landsarkivens ansvar att tillhandahålla kyrkboksmaterialet och därför kan man i Arninge utesluta kyrkans räkenskaper med flera delar i arkivet.
 
Det skulle vara intressant att se svaret på en begäran riktad till ett landsarkiv att få ta del av kyrkboksmaterialet. Kommer de då att hänvisa till Genline (knappast lagligt) eller erbjuda papperskopior (uselt alternativ och dyrt, speciellt för arkivet) eller låna ut och sälja mikrokort ?!
 
Medan debattens vågor går höga om förbundets förmodade eller verkliga idiosynkrasier, händer det en massa märkliga saker där ute i verkligheten.
 
(Meddelandet ändrat av LOE den 07 maj, 2008)