NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2008
Skrivet av: Claes-Göran Magnusson skrivet 2008-04-03, 13:28
Med ett CMS blir det lättare för användare att bidraga med långa och korta artiklar och nyheter, som man brukar kunna knyta till olika ämneskategorier. Jag hoppas att läsarna ska kunna bidraga med alla typer av artiklar såsom släktutredningar, biografier, avskrifter, listor och enklare register, reserapporter etc. så att Rötter blir en mer levande sajt. Inkomna artiklar bör antagligen godkännas av en redaktör innan publicering och eventuella ändringar kan göras i samråd med författaren. Artiklar och nyheter blir också sökbara på olika sätt.
 
Man skulle kunna ha små tävlingar (eller om man vill se det som projekt) där man ska skriva en kort berättelse om något gemensamt ämne, ex om en person född år 1800 eller en emigrant (som ej for till USA). Det skulle vara intressant att jämföra hur livet blev för ett antal olika personer födda samma år. En jury kan bedöma inkomna bidrag eller så kan de läggas ut på Rötter så att alla kan läsa och rösta. De bästa bidragen kan publiceras på sajten eller på annat sätt. Det kan också vara bra att uppmuntra släktforskare att mer ingående följa en person genom livet och att ge träning i att skriva ex. biografier.
 
Jag brukar nämna om en genealogisk referensdatabas (RGD), men eftersom den inte tycks genomföras så tycker jag man istället skulle kunna ha en stor serie biografiska artiklar där vissa krav ställs på formalia (inkl källhänvisningar) och fullkomlighet.