NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2013
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2013-01-04, 17:12
I Ancestrys databas finns bara just de uppgifter man kan söka på. Alltså de uppgifter om födelsen som finns på den utgångna skivan Sveriges Dödbok 1901-2006...med tillägget Sverige, t.ex. anges min mor vara född i Maria Magdalena, Stockholm, Sverige. Det känns ju lite bakvänt att söka efter sin mors födelse med hennes namn som gift...
På de amerikanska message boards som GenForum och Ancestry Message Board frågas det sedan om när dessa människor dog.
 
Som dödboksmedarbetare tycker jag att frågeställningen är högst relevant - jag gör ett gratisjobb åt Sveriges Släktforskarförbund som sedan säljer (delar av) mitt arbete till Ancestry, som tar betalt för att tillgängliggöra det. Och jag får dessutom senare nöjet att hjälpa till med att slå upp döduppgifterna...
Att Ancestry hävdar äganderätt till uppgifter de köpt eller t.o.m. fått är ett välkänt faktum.
 
För mig som dödboksmedarbetare känns det här inte särskilt bra, och ett redovisande av avtalen mellan Ancestry och Svenska Släktforskarförbundet tycker jag vore på sin plats.