NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2008-07-21, 19:43
Nyligen har jag börjat  funderat på följande: Väldigt många ägnar sig åt att excerpera domböcker. Vad jag förstår utifrån mina kontakter med släktforskare som ägnat sig åt detta är att det sker på väldigt olika sätt. Målsättningarna verkar vara olika. Vissa gör personregister andra fokuserar på notiser med  material som kan ge genealogiska samband andra kanske tom excerperar urval av notiser  med användning av den diplomatariska metoden.
 
Domboksmaterialet är mycket intressant. Det är ett  för släktforskare med fokus på 1550-1750 ett oundgängligt material. Det är också viktigt för den akademiska historiska forskningen i allmänhet. Jag har tagit del av flera vetenskapliga studier (främst akademiska avhandlingar) där doktorandens av finansieringsskäl är tvingad till en begränsad undersökning. Eget studium av primärmaterialet blir då ofta inte att tänka på alternativt begränsat; det tar för lång tid. Man tar då till nödlösningen att använda de olika domboksutgåvor som finns.
 
Jag tror därför det kan finnas stora vinster, inte bara för släktforskare utan även för den akademiska forskningen, om Släktforskarförbundet skulle försöka normera excerperandet av domböcker. Peter Olaussson skrev om olika metoder att excerpera domböcker i Släktforskarnas årsbok '95. Han skiljde mellan diplomatarisk fulltextåtergivning,  normaliserad fulltextåtergivning,  regester, urval av domboksmål samt person- och ortregister.
 
Vilken metod bör man rekommendera? Borde släktforskare begränsa sig till metoder relevanta för dem eller finns det skäl att vidga perspektivet så att man använder metoder som gör materialet intressant även  för den akademiska forskningen.
 
Hur bör  materialet publiceras? Det är ju gott och väl om någon börjar excerpera domböcker. Men om det bara kommer till egen användning är det hela mer eller mindre förfelat. Om materialet kommer görs allmänt tillgängligt blir vinsten otroligt stor. Register på nätet? CD-skivor? Tryckta domboksutgåvor av traditionellt snitt?
 
Hoppas att detta kan väcka en diskussion mellan sommarregnen.
 
/Michael