NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-03, 12:10
Tack Gunnar, denna sajt kände jag ej till. För oss släktforskare är det ju dock värre så att dessa moderna kartor inte alltid korrensponderar med de äldre geografiska kyrkoförsamlingar vi letar i. Kommunsammanslagningar har gjort att församlingar betecknade med egna äldre arkivnamn har försvunnit i moderna församlingsarkiv (jfr ex. Aringsås som nu finns ss Alvesta).
 
Det jag efterlyser och vill föreslå som projekt för Släktforskarförbundet är att skapa ett historiskt digitalt kartverk (kanske kopplat till en GIS-miljö där man kan lägga in klickbara länkar för varje socken) baserat på Sveriges församlingar. När man forskar och inte hittar en person så är det ganska bra att titta i grannförsamlingarna och med en historisk överblickbar karta kan man lätt navigera sig till vilka kyrkböcker som finns för dessa och leta vidare (i förlängningen skulle det även vara möjligt att i varje sockeninformation lägga in externa länkar, likt Disgens Dispos, för att kunna länka vidare till exempelvis Arkiv Digitals färgfotograferade kyrkboksvolymer och även kunna ge tipps på ofilmade källor i NAD). Jag tror att en GIS-baserad släktforskning är något vi alla skulle vinna på i längden. Detta är även något jag tror forskning i andra länder (ex. Tyskland och de bevarade kyrkoarkiven där vilka idag är rätt svåra att lätt få reda på om de är filmade eller ej och var de bevaras eller ifall de är förstörda) skulle vinna mycket på - att kunna röra sig digitalt i det geografiska rummet och därigenom lätt få fram bevarat arkivmaterial.  
 
Synpunkter?  Finns det redan några GIS-historiska kartor som använts internt inom exempelvis Riksantikvarieämbetet?