NULL Skriv ut sidan - Elgenstierna

Anbytarforum

Titel: Elgenstierna
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2008-10-04, 12:04
Tack Barbro för ett snabbt svar!
 
Då har vi en viktig förutsättning, där vi vet att det inte är en omöjlighet att skapa ett forum där vi skulle kunna samla rättelser och kompletteringar till Elgen.
 
Innan jag - för min del - tar några fler initiativ med denna fråga, skulle jag vilja att den stöts och blöts i det här forumet. Finns det inget intresse för att diskutera former och innehåll, finns det troligen inget intresse för att lägga ner tid på annat arbete. Då är det så - och då får det duga ... för den här gången i alla fall.
 
Som ett ytterligare diskussionsunderlag, väljer jag berätta om funderingar jag haft. Någon måste ju börja ....
 
Jag skriver ovan: tror därför att man för detta ändamål skulle behöva inrätta en speciellt grupp av frivilliga, som åtar sig att ta emot, kontrollera, bedöma och lägga in materialet. Vem skulle då kunna bemanna gruppen? Först tror jag att vi måste hitta en inre kärna med tillräckligt kompetenta, som till sig kunde knyta individer de bedömer som källkritiskt pålitliga.
 
Ibland när man arbetar med något, kan det vara bra att ha en idé om hur det kommer att bli, när det är färdigt. Om vi går längst fram i min tankekedja ovan, till lägga in materialet, tänker jag så här:  Hur ser produkten ut - det som gått igenom ta emot, kontrollera, bedöma?
 
Här har jag fastnat för endast ett förslag:
 
Det kan se ut som det gjorde i SoH, alltså högst varierande. Att ställa större krav på utseende här än i en tryckt publikation tror jag vore överambitiöst. Så länge en komplettering/rättelse bedöms hålla för källkritik, så läggs den in under sin ätt.  
 
Något annat jag tänkt på är den tidsmässiga ambitionsnivån; Här menar jag att det är viktigt att de som arbetar med att ta emot, kontrollera, bedöma och lägga in materialet kan agera som vilken redaktion som helst - begära kompletterande upplysningar, bestämma i vilken ordning arbetet skall göras o s v. Detta behöver också anges tydligt i forumet när man bjuder in till kompletteringar.
 
För egen del kommer jag inte att ha så mycket tid att delta i en ev diskussionen de kommande veckorna p g a arbete, men kommer att försöka följa den var jag än befinner mig.
 
Vänligen,
Olle