NULL Skriv ut sidan - Elgenstierna

Anbytarforum

Titel: Elgenstierna
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2008-09-30, 20:56
När nu Elgenstiernas supplementband efter Carl Szabads gedigna insats är färdigställt och utgivet uppkommer en ny situation:
 
-   även själva EÄSuppl behöver kompletteras/rättas
-   rättelser/kompletteringar som redan publicerats, men ej kommit med i EÄSuppl behöver lyftas fram och samlas för överblick
-   gamla EÄ behöver fortsätta att kompletteras/rättas
 
Allt detta arbete kan göras - som jag ser det - i minst två olika former:
 
-   för större rättelser/kompletteringar kan artiklar behöva skrivas
-   mindre rättelser/kompletteringar bör kunna samlas på ett ställe, likt vad som tidigare förekom i SoH
 
När det gäller större rättelser/kompletteringar, där artiklar kan bli aktuella, finns förhoppningsvis även framgent Släktforskarnas årsbok att tillgå. Dessutom har redaktören för Svensk Genealogisk Tidskrift, Michael Lundholm, i detta forum välkomnat artiklar av detta slag.
 
Var kan då mindre rättelser/kompletteringar samlas? Ett perfekt ställe för detta vore enligt min mening i Rötter; Där skulle en speciell Elgensida kunna inrättas där detta material läggs in på ett systematiskt sätt.
Finns det då någon som skulle kunna ta hand om detta? I dagsläget vet vi att personalbemanningen på förbundet är ytterst begränsad och att någon nyanställning knappast är att räkna med under överskådlig tid. Jag tror därför att man för detta ändamål skulle behöva inrätta en speciellt grupp av frivilliga, som åtar sig att ta emot, kontrollera, bedöma och lägga in materialet.  
Vem skulle då kunna bemanna gruppen? Först tror jag att vi måste hitta en inre kärna med tillräckligt kompetenta, som till sig kunde knyta individer de bedömer som källkritiskt pålitliga.
 
Ovanstående är en inbjudan till att diskutera den här frågan. Är idén intressant? Är den möjlig? Vad behövs i så fall?  Eftersom idén kräver tillgång till en plats i Rötter vore det bra om ordföranden/någon från styrelsen med behörighet kunde delta i diskussionen. Intressant vore givetvis också om representanter för olika medlemsföreningars styrelser efterhand kunde ge sin syn på projektet.
Själv representerar jag endast mig själv.
 
Om vi inget gör åt frågan, kommer vi att få behålla våra kompletteringar i våra byrålådor - och det vore väl lite synd på så mycken forskarmöda?
 
Vänligen,
Olle Elm