NULL Skriv ut sidan - Elgenstierna

Anbytarforum

Titel: Elgenstierna
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-01-23, 12:55
Frågan är, vad jag förstår, hur man ska rädda den verksamhet som finns (AF t ex) i en akut likviditetskris. Då måste vi alla medlemmar ställa några frågor:
1. Behövs ett rikstäckande förbund?
Om ja på fråga 1:
2. Vilken inriktning på verksamheten ska detta förbund ha, på kort och på lång sikt?
3. Hur ska denna verksasmhet finansieras?
4. Hur mycket är vi villiga att bidra med?
 
Svarar man nej på fråga 1 så kan man lika gärna låta förbundet gå i konkurs (tydligen är det läget just nu, jag vet inte mer än ni)
 
Mina personliga svar på några av frågorna:
 
1. Ja, det behövs i en tid då släktforskning är populärare än någonsin. Men dagens människor har mycket blandat ursprung, även inom Sverige. Därför kan de i och för sig mycket aktiva, lokala föreningarna inte täcka hela behovet. Ett rikstäckande förbund, med tentakler mot andra länder behövs.
 
2. Inriktningen ska vara rikstäckande. Forskarsalar etc som bara är till nytta för daglediga lokalt boende ska inte ingå. Däremot är AF och olika databaser en riksangelägenhet. Detaljer och nya projekt ska diskuteras utifrån dessa riktlinjer
 
3. Två alternativ på grundfinansiering, antingen avgiftbeläggning av någon eller några av resurserna eller avgiftshöjning av kontingenten från föreningarna.Någon skattesubvention kan man ej räkna med. Däremot mer reklam- och sponsorintäkt om det sköts rätt.
 
4. En fråga för föreningsmedlemmarna. Svarar man ja på fråga 1 så landar vi här, vem ska betala och hur mycket vill man betala. VAd vill vi betala för?