NULL Skriv ut sidan - Elgenstierna

Anbytarforum

Titel: Elgenstierna
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-01-23, 11:56
Jag har inte deltagit i några diskussioner om förbundsfrågor tidigare men kanske kan tillåtas att tycka till ändå dock med reservation för att jag inte vet hur copyrightavtalet är skrivet.
 
Då är det ju bara för förbundet att genomföra ett nytt projekt enligt Chris förslag men jag ser då inte någon som helst anledning till att avgiftsbelägga en sådan databas. Det bör ju självfallet ingå i medlemsavgiften til lokalföreningarna.
 
Jag anser att förbundet ska vara lokalföreningarnas organ för att driva frågor av gemensamt intresse. Förslagen om att lägga ut så mycket material som möjligt på internet är ju helt i linje med utvecklingen i samhället.  
 
Det kostar ju en del att göra ett material tillgängligt på nätet och det måste ju betalas på något sätt. I stället för att ta betalt så borde det vara så att i varje lokalförenings medlemsavgift ska det ingå x kr per år för ett konto till de gemensamma databaser och annat material som förbundet tillhandahåller. Förbundet ska inte ägna sig åt affärsverksamhet överhuvudtaget enligt min mening.
 
I fallet med Elgenstierna så måste det vara ett minimum av kostnader för att få hela verket utlagt på nätet. Det behövs ju inga specialgrejor för det. Det enda är ju att man avlägsnar inbindningen så att man får ett exemplar i lösbladssystem. Efter det kan man via frivilliga krafter scanna in materialet på en vanlig scanner. Jag tror att nästan alla har åtminstone en scanner hemma idag. Att organisera en databas över materialet kan ju heller inte vara något större jobb.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 23 januari, 2008)