NULL Skriv ut sidan - Genealogisk Ungdoms Fond

Anbytarforum

Titel: Genealogisk Ungdoms Fond
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-05-30, 18:58
Det är väl lite förvånande att höra från förbundskassören är det nog inte har någon betydelse om det är en fond eller stiftelse. Men om man inte vet vad det är för en juridisk konstruktion man har att göra med, hur kan man då veta vilken lagstiftning man har att följa? Om som jag konstaterat ovan: Läser man på kammarkollegiets webbplats kan åtminstone inte jag komma till något annat än att Genealogisk ungdoms fond är en stiftelse.
 
Detsamma gjorde förbundets revisor - för ett år sedan.
 
Jag letade upp ett papper som var aktuellt inför förra årets stämma. Det är ställt till styrelsen för Genealogisk ungdoms fond och daterat den 27 juni 2007 och undertecknat av Ove Olsson, auktoriserad revisor (den ene av förbundets revisorer). Han påpekar att förbundsstyrelsen snarast ska återbetala den utbetalning som av misstag gjorts från stiftelsens konto eftersom förvaltaren inte får låna medel från stiftelsen. Papperet innehåller också ett par andra punkter, varav den ena noterar att avkastningen är så liten att den inte räcker till något vettigt. Revisorn konstaterar att styrelsen antingen måste anstränga sig för att öka avkastningen eller föranstalta om permutation av stiftelsen.
 
Det råder alltså ingen tvekan om att revisorn i detta papper anser att GU-fonden är en stiftelse och har att följa stiftelselagen. Men ovan skriver Ted Rosvall: Förbundets revisorer är eniga om att GU-fonden inte är någon fond eller stiftelse i egentlig mening. Samma uppgift lämnar också kassören.
 
Betyder detta att den auktoriserade revisorn ändrat uppfattning om GU-fondens juridiska status?