NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008
Skrivet av: Elisabeth Thorsell skrivet 2008-09-01, 21:59
För den som vill veta, kan jag berätta att Svenska Genealogiska Samfundet (SGS) var en av de 4 föreningar som motionerade om avskaffande av 100-lappen. Vid motionsbehandlingen var jag, som ombud för SGS, den enda av dessa föreningar som försvarade vår motion och fortsatte att yrka på avskaffande av 100-lappen. Det blev handuppräckning om detta och styrelsens förslag biföllls med 107 röster mot 41 för avskaffande.
 
Vid behandling av valberedningens förslag till ersättning för styrelsen yrkade Tord Påhlman från SSGF på att dessa arvoden skulle avskaffas helt, och SGS (jag) på en halvering av arvodena, vilket skulle ha givit en signal om att styrelsen vore beredd att bidra till den allmänna sparsamheten, när nu föreningarna ansågs skola pytsa ut nya pengar efter att årets egna budgetar redan var tagna. Detta avslogs förstås, och arvodena förblev oförändrade.
 
Jojje menar ovan att SGS nominering av Håkan Skogsjö var ungefär en tillfällig nyck, men vi hade faktiskt talat med ett antal föreningar om detta innan, som gärna var med på den linjen. Detta visas genom att Håkan i alla fall fick 33 röster, alltså 33 föreningar röstade för den förnyelse som ett val av honom säkert inneburit.
 
Praeterea censeo (Förövrigt anser jag) att valberedningen behöver total förnyelse!