NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2008-09-01, 21:12
Det är väl OK att vänta ut en utvärdering som borde komma inom loppet av säg fem månader. Och Jojje har väldigt mycket bra reflektioner ovan i tråden. Särskilt vad det gäller vilken kompetens som styrelsen borde ha - förnyelseförmåga! Frågan är var Barbro Stålheim står, hon är uppenbart beredd att ta ansvar. Men lägg samman följande tre kommentarer av Barbro,  saxade ur Helsingborgs Dagblad idag:
 
”Många yngre forskar via dator, men de missar den gemenskap man kan få i en förening”..
”Släktforskarna kan inte räkna med samma service som tidigare. Man får inte mer än man betalar för..”
”2010 kommer en ny version av Sveriges dödbok. Men jag vill se mer geist bland våra föreningsmedlemmar. Det är dags att sätta fart..”
 
  Släktforskarrörelsen missar de yngre (f.ö. är vi numera rätt många 50+ som enbart använder datorn, och som av olika skäl inte deltar i föreningslivet...),  
servicen till släktforskarna, dvs de som finansierar verksamheten genom köp av förbundets utgivning, kommer att försämras, om inte avgiftsfinansieringen förbättras, och  
enda möjligheten att producera nytt material är att föreningsmedlemmarna (jag uppfattar det som föreningarna som är medlemmar i Släktforskarförbundet) sätter fart...
 
Det är inte någon bra strategi som Barbro lanserar i HD. Jag delar Chrissans analys, som leder till att förbundet måste öppnas för enskilt medlemsskap, i högre grad baserad på de vanor som de yngre (läs de vana internetanvändarna) har. Föreningsgemenskap är i min begreppsvärld nästan synonymt med nätverk eller communities på nätet. Släktforskarförbundets strategi behöver baseras på detta istället för en nostalgisk uppfattning om gamla tiders kaffedrickande i föreningslokalen kombinerat med en föreläsning, som man kan få samma kunskaper om genom några knapptryckningar hemma. Där man också får lika stark gemenskap i olika communities (jfr Proveniens middag i Malmö...)