NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2008-09-01, 20:57
Jag tycker diskussionen om hurvida man vet eller inte vet hur den egna föreningens representanter har röstat
slår tillbaka lite på frågeställaren. Jag vet inte om min bild av föreningsarbete är en utopi men jag tycker
att det har fungerat ungefär som jag beskriver nedan.
 
Vill jag som gräsrot se en förändring i hur förbundet styrs centralt lämnar jag in en motion till årsmötet
(eller för all del till ett styrelsemöte) för den lokala föreningen som föreslår ändringen åt det håll jag
vill. Då måste ju föreningen ta ställning till om de skall stödja den och ta den vidare till stämman eller
avslå motionen, det protokollförs och där kan jag se hur föreningen förhåller sig. Sen förutsätter jag att
representanter som representerar en förening röstar i enlighet med utfallet från det förberedande arbetet.
Om det inte är så (vilket man förmodligen då får ta reda på genom en direkt fråga) så bör man ta tag i det
problemet först.
 
Sen är det lämpligt att den lokala föreningen (i form av styrelsen) innan stämman tillsammans tar ställning
till hur de skall förhålla sig till de motioner som i förväg har presenterats. För att representanten skall
i möjligaste mån skall kunna rösta i enlighet med föreningens vilja.
 
Om detta förberedande arbete inte sker eller att representanterna på stämman inte är tillräckligt initierade
bara för att de är representanter på grund av att de råkar vara där. Då tycker jag att man hellre skall avstå
att ha en representant eftersom det självfallet snedvrider demokratin då sådana representanter i större utsträckning
röstar enligt sittande styrelses förslag. (Detta är givetvis också något man kan motionera om till den lokala föreningen)
 
Ovanstående tycker jag är en självklarhet...
 
Mvh
 
Jonas