NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2008
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2008-09-01, 14:22
I förbundsstyrelsen ska det sitta personer som har ett nationellt tänkande, t.o.m. internationellt ibland också vill jag hävda... Att peta in personer som ser allt utifrån sin förenings perspektiv, eller vars ambitioner sträcker sig till att förbundet ska ha goda relationer till arkiven och hembygdsrörelsen är inte särskilt produktivt.
Vi behöver ett förbund som tar itu med organisationen av släktforskarrörelsen och utvecklar den i en mer modern riktning, samtidigt som vi måste verka för att invandrargrupperna blir inlemmade bland oss. De är på sina ställen (särskilt i Malmö) i majoritet bland befolkningen, men syns inte alls i släktforskarsammanhang (där det enda utländska består av invandrare från svunna epoker).
Jag håller dessutom med delegaten från Södertälje som hävdade att förbundet håller på att krympa sig ända in i döden i besparingens tecken. Man kan inte vara på defensiven alltför länge, utan måste möta framtiden med offensiva satsningar. Särskilt gäller det medlemsavgifterna i föreningar och förbund, som idag består av rena rama kaffepengarna! Hur ska man kunna ha en verksamhet när varje medlem tillför en dryg tia till förbundet!?
Jag föreslog en höjning till 15:- i enlighet med flera styrelsemedlemmar, men det föll p.g.a. medlemsföreningarnas ovilja att höja sina medlemsavgifter till något mer än en hundring per år. Detta samtidigt som man utan att blinka häller bensin för 700 spänn i tanken på bilen var och varannan vecka!!!! (Tänk tanken - en stämmomiddag kostade en förening (eller bland snålföreningar - själve delegaten personligt) lika mycket som årsavgiften för mer än femtio medlemmar!)
Inte undra på att vi går bakåt...