NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 april, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-04-16, 08:04
Jörgen har en riktig femetta där. Vi bygger hela vår verksamhet på arkivlagarna och på offentlighetsprincipen. Visserligen är det myndigheter som är skyldiga att följa dessa, inte föreningar och förbund, men dessa principer borde vara vägledande ändå. Som myndighetsperson är jag tvungen att dokumentera och besvara alla ärenden, hur irrelevanta eller konstiga jag än tycker att de är. Studenter som vill ha godkänt på en tentamen kan skicka in de mest fantasifulla motiveringar, men jag är ändå tvungen att bemöta dem, besvara dem och arkivera beslutet. Beslutet och de handlingar som ligger till grund för det är sedan offentlig handling om inte sekretesslagen ska tillämpas. Då måste jag motivera mitt beslut att sekretessbelägga, med hänvisning till relevant paragraf. Vår verksamhet och våra arbetsinsatser är dessutom utvärderade tre gånger per år, även dessa handlingar är offentliga. Så har det varit i Sverige i många 100 år som Lars-Olov visar. Och precis det är grunden för vår verksamhet som släktforskare. Policyn i en släktforskarorganisation borde åtminstone närma sig det som vi kräver av andra, t ex våra myndigheter.