NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-03-13, 08:39
Jag tror att vissa stora baskällor (typ Sveriges befolkning, Emibas) har fördelar för många av oss om de också finns på CD. Sökprogrammen och sökmöjligheterna, som jag nämnde, är en fördel, jag föredrar mina CD gentemot samma databaser på Svar eller Stockholms stadsarkiv just pga detta. Att man bara behöver betala en gång är en annan fördel, annars måste man ha årliga abonnemang. Man kan ha dem lätt åtkomliga och snabba på sin hårddisk, att använda även när dataförbindelsen fallerar. De fungerar på ställen där man kanske inte har sitt bredband, t ex sommarstugan där många har tid att forska.
 
Däremot så har ett attraktivt paket med källor ett värde, där kan också finnas scannade böcker, mer ovanliga källor etc. Sådant som är bra att ha ibland, men där man inte vill betala för ett antal CD.
 
Det viktiga är, att det är innehållet som räknas, inte tjusig design. Ju tjusigare desto svårare att använda brukar vara fallet. Att se till att innehållet uppgraderas, utökas och underhålls är den absolut viktigaste uppgiften.