NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-03-13, 08:18
Jag delar Daniels synpunkter ovan. Just så var min strategi våren 2004, och jag bedömde då att det skulle ta ett par år i anspråk innan allt var genomfört (samtidigt som arbetet med Rötter skulle rulla på som vanligt). Det tyckte styrelsen var en alldeles för lång tid, den ville hellre gå sina egna vägar (vilka de var är för mig fortfarande oklart).  
 
Nu ser vi i alla fall vart det ledde, till skogs på samma sätt som när det gäller förbundets ekonomi. Alltså: Följ Daniels råd. Då kommer Rötter åter upp på vägen och kan fortsätta att utvecklas efter fyra i princip förlorade år (Anbytarforum blev ju i alla fall till slut uppdaterat).  
 
Barbros tal om att Rötter skulle påminna om ett garnnystan är för övrigt inte sant. Har någon konsult lurat i er det, bör ni nog akta er för honom eller henne; antingen är vederbörande okunnig eller ute efter att hitta dyrare lösningar än nödvändigt. När jag lämnade som redaktör bestod Rötter tekniskt sett av tre delar: Nättidningen som är uppbyggd av vanliga statiska htmlsidor, manuellt hopsnickrade, vidare Anbytarforum som har Discus som grund och slutligen ett antal databaser (Forskarkatalogen, Porträttfynd etc) som driftas av PBS i Mariehamn. Så var i alla fall läget när jag lämnade av, och jag tvivlar på att några grundläggande förändringar skett sedan dess.
 
Däremot tror jag att styrelsen kan vara på rätt väg med tanken att ersätta de nuvarande cd-utgåvorna med betaldatabaser i Rötter. Det skulle förmodligen ge ett jämnare inflöde av intäkter, vilket skulle underlätta den ekonomiska planeringen och styrningen (skulle nog vara bra). Frågan är bara om det är möjligt att få samma intäkter den vägen som via cd-skivorna. Men där får man väl pröva sig fram.