NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-03-06, 15:17
Barbro!
 
Tack det var välgörande med ett klart besked i frågan om ”listan” - jag började faktiskt undra om jag skulle behöva begära att revisorerna skulle göra en revision av förbundets agerande i den här frågan.
 
Det är också tacknämligt att få ett svar över huvudtaget från någon i förbundsstyrelsen. Så dagen har väl börjat bra kan man väl säga.
 
Om jag skulle tolka vad du säger så tror du att folk tycker att det är värdefullt att betala för ett konto till Förbundsforumet vill jag bara säga att då är du fel ute - jag har då ingen lust att betala en straffavgift för att yttra mig, det ingår redan i medlemskapet. Vad förbundsstyrelsen har gjort är att inrätta ett administrativt och ekonomiskt hinder för medlemmar att få uttala sig i angelägenheter som gäller deras medlemskap. Alltså en form av selektering - kalla gärna det censur - av möjligheterna för den enskilde medlemmen att delta aktivt i forumet.  
Eftersom Förbundsstyrelsen inte till någon del beaktat de föreningsdemokratiska spelregler som gäller här i landet är det något som är en stor black om foten för både dig själv och resten av förbundsstyrelsen (dock inte de som eventuellt har reserverat sig i frågan).  
 
Jag fick för några dagar sedan höra att personer som som trots att de är medlemmar i en förening inte släpps in på forumet för att de anses för besvärliga. Det är ju mumma för vilken journalist som helst kan jag tänka mig. I vanliga föreningar och förbund avsätts personer som håller på med sådant omgående. Men så är det också demokratiskt medvetna medlemmar i dem. Så det här förbundet har en bra bit till att vandra för att bli en rumsren del av svensk föreningsrörelse.
 
Det är mycket tal om Rötters ”plattform” men jag tror inte att ni som säger så egentligen vet vad ni pratar om - och inte heller några medlemmar och allra minst jag själv.  
 
Själv tolkar jag det som om ni menar att en ny hemsida behövs som också är integrerad på ett bättre sätt med de databaser som finns och idag och som är svårfunna. Visst kostar det lite pengar att göra om det på ett proffsigt sätt men den kostnaden är i så fall bara kaffepengar.
 
Om ni i stället menar att hela konkarongen ska bytas (hårdvara och mjukvara) och dessutom nya databaser läggas upp och integreras blir det ju självfallet en slant. I alla fall misstänker jag att i framtiden blir det så att jag som medlem kommer att få fortsätta att betala min kontingent till förbundet och att förbundet fortsätter att profitera på mig och alla andra medlemmar med ytterligare avgifter på material som borde vara fritt för oss.
 
Ett steg framåt är det ju om förbundsstyrelseledamöterna läser vad som skrivs men det minsta man kan begära av personer som sedan kommer att säga sig representera mig som medlem också deltar i debatt och diskussioner så att man får reda på var de står någonstans i olika frågor.  
 
Visst vet jag att förbundsstyrelseledamöter deltar på olika möten runt om i föreningarna eftersom det ingår i era uppgifter som förtroendevalda att visa att ni finns som levande personer. Men tyvärr har inte gemene man någon större nytta av det om de inte skulle gå på just det mötet.
 
Till sist:  
Vi som inte har någon förening att gå till för ett möte - hur föreslår du att vi ska få information om vad som försiggår på förbundet. Jag tänker exempelvis på oss som är medlemmar i DIS och inte i någon ytterligare förening?
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 06 mars, 2008)