NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-02-09, 11:07
Ted vill nu flytta fokus från dagens problem till händelser för åtta(!) år sedan. Ett välkänt debattknep, även om det förstås framstår som något originellt när han samtidigt argumenterar för nittiodagarsradering med motiveringen att diskussioner som denna har ett bästföredatum och snabbt möglar.
 
Som redaktör för Anbytarforum lärde jag mig mycket. Efter de händelser som Ted beskriver, som jag vill minnas inträffade våren 2000, var jag i ytterligare  fyra år redaktör för Rötter och ansvarig för Anbytarforum. En lärdom var att låta någon annan sköta den dagliga driften av Anbytarforum, eftersom en stressaad redaktör med tusen andra saker för händerna har en tendens att låta irriterad i snabbt skrivna svar. En annan var att folk inte lastar vare sig släktforskarförbundet eller Rötter när enskilda debattörer skriver konstigheter. Och en tredje att inte försöka styra hur debatten skulle föras på annat sätt än med generella ordningsregler. Kort sagt: Ett diskussionsforum på Internet var på den tiden verkligen någonting helt nytt - som fungerade fullständigt annorlunda än exempelvis en tidning redigerad på traditionellt vis.
 
Att döma av den nuvarande förbundsledningens agerande, tror jag att den ligger lite efter mig i kunskap och erfarenhet.
 
Som redaktör för Rötter fick jag ofta tuff kritik, ibland berättigad men kanske lika ofta obefogad och stundom rent av infam (i alla fall ur mitt sätt att se det). Sådant följer med uppdraget och måste tålas. Men jag hade förstås inte haft någon lust att fortsätta om jag inte också hade fått oändligt mycket fler glada tillrop och uppmuntrande kommentarer för det jag åstadkom. Det är ju trots allt så att i princip allt som finns i Rötter i dag av databaser och funktioner, fortfarande fyra år efter att jag lämnade som redaktör, är sådant som tillkom under min redaktörstid.  
 
Nåväl, nu börjar jag låta lite mallig så det är nog bäst att stoppa här...
 
(Meddelandet ändrat av hakan den 09 februari, 2008)