NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2008-02-09, 10:08
Chris
Om man skall rensa i dessa diskussioner så måste principen vara all or nothing. Man kan inte börja ta bort ointressanta meddelanden ett och ett. Det skulle bli godtyckligt och lukta censur lång väg.
 
Lars-Olov
Du säger Lagt kort ligger och jag själv Det jag har skrivit har jag skrivit. Frågan som förbundsstyrelsen reser är bara om detta alltid är så bra. Gynnar det debatten, eller hämmar det den? Skulle vi får fler debattörer om det tydligt angavs på Förbundsforum att: Ditt inlägg ligger kvar i 90 dagar men tas sedan bort?  
 
Lena
Givetvis är det så att en och annan (mest annan) tar back-up på hela härligheten, och har ett eget debatt-arkiv därhemma på den externa hårddisken. Det kan ingen hindra dem ifrån - men vad skall det tjäna för syfte? Hur påverkar en sådan arkivläggning debatten? På vilket sätt blir diskussionerna fräschare och mer stringenta av att någon har möjlighet att som gubben i lådan hoppa upp och med hjälp av gamla obsoleta citat peka finger åt den som försöker föra en debatt i tiden?  
 
 
Mats
Du tar upp tre avdelningar där det skulle vara olyckligt att rensa bort inläggen:
- Förbundsstämman, som uttryckligen ska handla om stämman i Augusti?  
- Föredragshållare
- Porträttfynd  
När det gäller förbundsstämman är det givetvis så att den mesta aktiviteten och diskussionslustan kring denna kommer att infalla några månader före och kanske någon månad efter  
densamma. Det är naturligt och jag ser inte att denna fråga därmed skulle skilja sig från andra av politisk natur.
När det gäller Föredragshållare håller jag absolut med dig. Här have vi förut något som jag tror hette Föreläsarbanken - som utkom på papper med jämna mellanrum. Det kom förslag på att man i stället skulle ha en särskild avdelning på Rötter, där förhoppningsfulla föreläsare själva skulle kunna annonsera sig och sina ämnen. Detta föll på att förbundet också måste kunna stå för någon sorts kvalitet kring dessa föreläsare, och hur skulle man kunna kontrollera det? Ett radikalt förslag gick ut på att åhörarna skulle kunna betygsätta föreläsarna direkt på Rötter... (förslaget föll). Klart är dock, att funktionen Föreläsarbank behövs - och då kanske inte på Förbundsforum utan på någon avdelning av mer bestående natur. Jag tar med mig detta som ett ärende till nästa styrelsemöte.
Diskussionerna kring Porträttfynd är så specifika att de kanske rent av skulle platsa allra bäst i ett forum för sig under själva avdelningen Porträttfynd. Eller?
 
Anders
Tack för de positiva orden. Du har tidigare beskyllt mig för att försöka sopa debatten under mattan, att låta den bli ett spel för gallerierna. Jag tycker att debatten och aktiviteten här på nya Förbundsforum visar att så inte har blivit fallet. Förbundsstyrelsen menar allvar med att debatten mår bäst av att renodlas - att inte blanda äpplen med päron. Släktforskning på Anbytarforum och organisations- och föreningsfrågor på Förbundsforum. Där är vi nu äntligen, och det verkar fungera. Det har också funnits farhågor för att aktiviteterna på AF/FF p.g.a. hundralappen skulle vissna och dö. Till detta kan jag bara säga att vi redan har fått 4500 ansökningar om Användarkonto, och strömmen är fortfarande strid. Själv gissade jag en gång på storartade 10.000 användarkonton, i budgeten försiktigtvis nedskrivna till 6500. I vår kalkyl för 2008 är förbundsstyrelsen än försiktigare och vågar inte tro på fler än 5000 konton. Jag gissar att vi passerar den gränsen redan om någon månad eller två.
 
Daniel
Om det inte går att tekniskt lösa en automatisk och kontinuerlig rensning av inläggen på Förbundsforum efter 90 dagar får vi helt enkelt tills vidare avstå från denna funktion. Vi har inte personella resurser för en manuell hantering, och jag hörde dessutom att det då fanns en risk att man skulle kunna råka sudda ut hela Anbytarforum i samma veva. Detta eftersom AF och FF ju tekniskt ssett ännu är samma sak. Hujeda och död och pina! Det får inte hända...
 
Ted