NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2008
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2008-02-08, 23:52
Det har under de senaste dagarna funnits en hel del intressanta diskussioner runt Förbundsforum, Anbytarforum, Avgifter och mycket annat på det nya, för närvarande mycket begränsade, forumet som vi är på nu. Men visst är det mycket bättre än dess föregångare, debattsidan som var allt som stod till buds. Många olika synpunkter kommer fram och trots vad vissa förutspådde så finns det en tidigare ej skådad aktivitet från styrelsemedlemmar. Med andra ord en början på något nytt som jag tror kan bli bra.  
 
Nu får ett flertal möjlighet att vara med så blir det dialog, inte den enkelriktade kommunikation som tidigare varit den förhärskande metoden, där det sagts saker som inte gått att gå i svaromål på, oavsett om det gällt stora saker som stämmobeslut eller små beskrivningar runt olika händelser på Rötter eller kanske lokalföreningars aktiviteter av olika kvalitetsgrad.
 
Det är bra, och när nu möjligheten finns så är det viktigt att debatten flödar och att den inte stängs av med diverse tillrop från de som av vissa kallas överhöghet, vare sig det begreppet härrör sig till position, skrivförmåga eller andra faktorer som vi läser in i andra.
 
Nyligen kom då beskedet att styrelsen beslutat om en automatisk rensning efter en definierad tidsperiod, just nu gäller 90 dagars levnadstid för ett inlägg, detta oavsett vad inlägget handlar om, oavsett bärighet på sakfråga eller inläggets kvalité.
 
Vi ser försök att motivera denna begränsning i tid, och jag tycker mig inte se  någon hållbar struktur i de motiv som framkommit, men låt så vara. Dock så förvånar det mig att ingen funderat på vad det innebär för de olika avdelningarna som moderatorn nu lagt upp.  
-Är det smart att i maj radera inlägg under rubriken Aktivitesidéer för den lokala föreningen, har de idéerna ett bäst före datum som är 90 dagar bort?  
- Varför i maj ta bort inlägg under rubriken Förbundsstämman, som uttryckligen ska handla om stämman i Augusti?
- Det finns en avdelning som heter Föredragshållare, som då förmodligen ska innehålla de som kan snacka de närmaste 90 dagarna, sedan är de raderade, eller..?
- Under porträttfynd framkommer idéer om nya funktioner, nya infallsvinklar och annat som inte lär gå att förverkliga inom de 90 dagarna. Är inte de idéerna värda att finnas kvar tills de antagits eller förkastats?
 
Listan kan bli längre, men jag hoppas att de som tagit beslutet funderar till under tiden fram till april och ändrar beslutet till ett mer verksamhet- och verklighets-baserat sådant, där medlemmarna i styrelsen inte behöver fundera på, i efterhand, varför det blev som det blev.