NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2013
Skrivet av: Mats Lundell skrivet 2013-08-20, 11:46
Hej,  
Jag skickade följande fråga till förbundet:
 
Jag startade för ca ett års sedan en virtuell släktforskarförening på Facebook för de som släktforskar i trakten kring Högsby (H). Anledningen var främst att KLGF inte, trots sitt namn, täckte detta område av länet. Föreningen har inga stadgar, styrelse eller medlemsavgifter.  
 
 Nu undrar jag hur det passar in i förbundet. Kan vi vara medlemmar?
 
 Om inte vad krävs för att vi ska kunna bli medlem? Ska vi ändra något och/eller ska ni modernisera förbundet så att även denna typ av föreningar har en plats i framtiden? Jag förmodar att flera (om det inte redan finns) föreningar kommer att startas med motsvarande koncept.
 
Och fick följande svar:
 
Hej Mats,
 
 Riksförbundet har två typer av medlemmar, medlemsförening och sammanslutning av medlemsföreningar, nedan kallad sammanslutning. Nedan presenteras de villkor som måste uppfyllas:
 
· Medlemsförening och sammanslutning skall ha främjandet av släktforskning som en av sina huvuduppgifter, samt tillämpa en öppen medlemsantagning.
 
· Medlemsförening och sammanslutning är självständig inom ramen för riksförbundets stadgar.
· Medlemsförening och sammanslutning skall till riksförbundet erlägga fastställd avgift.
· Medlemsförening och sammanslutning äger rätt att utse ombud till riksstämman.
 
På rötter kan du/ni läsa mer om förmåner och hur ni ansöker om medlemskap. Gå till http://www.genealogi.se/forbund/index.htm - i länklistan till vänster hittar ni stadgarna, information om projektstöd och andra förmåner.  
 
Avgiften till förbundet ligger idag på 12 kr per medlem. Er avgift till förbundet skulle alltså baseras på antalet medlemmar ni har i er sammanslutning/förening. Därför kräver medlemskapet i förbundet en viss organisering av era medlemmar.  
 
Om er förening/sammanslutning anser att det är dags att modernisera villkoren för medlemsföreningarna så är det en ypperlig anledning att gå med i förbundet! Det ytterst beslutande organet är den ordinarie riksstämman, då förbundets medlemsföreningars ombud tar besluten kring de huvudsakliga riktlinjerna för förbundets verksamhet och medlemsservice. Medlemsföreningarna har dessutom möjlighet att lägga motioner med förslag på förändringar.
 
 Organisering kräver en hel del arbete och engagemang, men självklart är det värt mödan! Släktforskarrörelsen är inne i en spännande fas där det finns mycket utrymme och behov av nytänkande.
 
Med vänlig hälsning,
 
Maria Bratt
Vikarierande webbredaktör,
Sveriges Släktforskarförbund
 
Nu undrar jag om det finns andra tankar kring detta?
 
//Mats