NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2010-11-26, 16:08
Jag tror inte att någon likabehandlingsplan skulle hindra en lärare att ta upp släktforskning i klassrummet. Det faller på sin egen orimlighet och det faktum att alla riskerar att stöta på obehagligheter i sin familjehistoria. Resonerar man utifrån det Jonas refererar till, skulle man inte ens kunna bedriva någon historieforskning alls, eftersom det idag finns många minoriteter som riskerar att känna sig kränkta av olika sorters historieskrivningar.
 
Vad gäller den del av befolkningen som härstammar från andra länder och kulturer där möjligheten till släktforskning anses som mindre, så är det i många fall en ren myt. Varje kultur har sina egna sätt att hålla sina rötter tillgängliga för kommande generationer, antingen man har skriftliga urkunder, eller inte.
 
Jag har t.ex. alldeles nyligen skrivit om kurdernas traditioner för äktenskap*, och det visade sig att man håller hårt på klan- och stamtillhörighet, så pass att man verkligen håller stenhård koll på hur man är släkt med varandra och vilka man härstammar från. Detta helt utan skriftliga källor.
 
Svenska tror ofta att vi skulle vara unika vad gäller möjligheten att släktforska. Detta är ett totalt missförstånd som bygger på djupgående fördomar. Sanningen är att katolska församlingar började föra kyrkböcker hundra år före den svenska kyrkan, och att det går lika bra att släktforska över hela den kristna världen såvida krig, bränder och förfall inte förstört kyrkböckerna.
 
I det projekt jag är involverad i (Släktforskning för invandrare**), samlar jag för närvarande in uppgifter som kan hjälpa invandrare att släktforskare. För som bekant, så får man inte kloka kameler att gå till källorna om det inte finns något att hämta där... Ska släkttforskarrörelsen dra till sig ungdomar med utländsk härkomst, måste vi ha något att erbjuda.
 
-------------------------------------------------------------------------------- -------------------
*http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Kurder
**http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Sl%C3%A4ktforskning_f%C3%B6r_invandrare_% 28projekt%29