NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2010-11-26, 09:49
Chris, jag talar om grundskola och jag antar att dina erfarenheter rör eftergymnasiala studier och det är nog milsvid skillnad i hur eleverna (och även föräldrarna) förhåller sig till detta de här två grupperna emellan. Ponera att en elev i högstadiet via släktforskning på skoltid skulle utröna att denne var adopterad eller att någon av föräldrarna i hemmet inte är dennes biologiska förälder, vilket ramaskri skulle inte detta medföra?
 
När det gäller frivilligheten är jag inte riktigt med på vad du menar. Om det är så att en elev känner att den inte vill vara med i släktforskning på historieundervisningen i skolan och väljer att avstå och därmed får andra arbetsuppgifter så faller nog det inom ramen för kränkande särbehandling, i vart fall om jag utgår ifrån de diskussioner jag varit involverad i med diverse lärare. Sen så undrar jag hur en vårdnadshavare skall kunna påverka detta om vi tar exemplen som jag nämnde i stycket ovan. Om en förälder inte vill att ens barn skall delta men barnet vill, vad leder det till för situationer?