NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2010-11-26, 06:57
Lika självklart som att det finns människor som är mer intresserade av sin släkt, sin hembygd och historia i olika former från barndomen, lika självklart är det att olika former av impulser kan gripa tag i och skapa intresse hos människor. Det kan vara olika program i TV, radio eller artiklar i tidningar och tidskrifter eller föreningars och arkivs aktiviteter, studiecirklar som startas och sprider intresse som ringar på vattnet, med mera.
 
När det gäller barn och ungdomar, så spelar förstås skolan en nyckelroll. Av egen erfarenhet ifrån främst högstadiet, så vet jag att många av elever påverkas av det man tar upp i skolan, på olika sätt. När man i årskurs 7 skriver Boken om mig, så ingår en beskrivning av den egna familjen, som i vissa fall sträcker sig längre bakåt bland anorna. I årkurs 8 ingår ofta ett hembygdsavsnitt om den lokala historien, de lokala kyrkorna och de företagandet i trakten. Där har jag utökat det hela till att även gälla en antavla uppritade som ett träd 4 generationer bakåt med målet att fylla så många rutor som möjligt genom att fråga mamma och pappa, farfar, farmor, morfar och mormor eller andra levande släktingar om vad de vet om dessa anor. Till stöd har jag också haft med mig min bärbara dator där de kunnat söka i Förbundets olika CD-skivor, DISBYT eller göra direkta förfrågningar här i Anbytarforum. En släktforskare i Östervåla gav sig till känna och visade sig ha en påbörjad databas över människorna i församlingen och en liknande finns för Harbo sedan tidigare, återstår Nora (Tärnsjö) församling. Det har ökat möjligheterna för en del att med gamla anor i bygden att komma längre tillbaka. En pensionerad lågstadielärare med god kunskap om bygden som tidigare bedrivit elevprojekt bjöds in och delgav sin kunskaper och gamla fotografier. (Hon råkade dessutom vara mormor till en elev!)  
 
Senare har elever gjort specialarbeten i gymnasiet om släktforskning och hembygdsforskning. En del gymnasier har haft släktforskningsaktiviteter på schemat och kommit till Uppsala landsarkiv.
 
Förutsättningarna för att få liknande projekt att fungera i skolan är lärare som är motiverade för detta. Att göra det obligatoriskt möter en rad hinder, varav en del är att detta bara är en liten del av alla intressen som vill in i skolan och få tid att utveckla något nytt, samtidigt som kursplaner och mål oftast ligger fastlagda om vad som ska tas upp och bedömas genom omdömen och betyg. Det är alltid möjligt att påverka politiskt, såväl nationellt som på kommunal nivå, men konkurrensen är hård om innehållet och intresset hos lärarna och eleverna också varierande.  
 
De flesta elever har i alla fall uppskattat detta. För att inte tala om antalet föräldrar och andra släktingar som börjat släktforska när de fått hem frågor om anorna i antavlan!  
 
När det gäller synen på ungdomar inom släktforskningen, så var det både roligt och lite märkligt att bli kallad ungdom när jag som 32-årig tvåbarnsfar kom med i släktforskarföreningen och fann att flera ungdomar var äldre än jag!  För att starta ungdomsaktiviteter inom släktforskningen, så får man nog räkna med rätt hög medelålder bland dessa, att döma av tidigare erfarenheter. Om man inte lyckas fånga upp unga i hela landet via internet möjligen, men i en särskild förening är det nog inte aktuellt, tyvärr. Om det inte finns eldsjälar förstås i de åldrarna förstås, som i Genealogisk ungdom en gång i tiden! Hur stor del av alla registrerade släktforskare i Sverige är under 20 år idag? 30 eller 40 år då?
 
Med internets möjligheter, många även på mobilen, borde intresset hos de yngre kunna fångas lättare än förut. En lärare beskrev att när han nämnt att han var gift, så tog det inte lång stund innan en elev nämnde hennes namn, spårat via internet på mobilen! På gott och ont är informationssamhället här och troligen bara i sin linda, med läsplattor och annat på ingång i skolorna. Det ökar också individers och gruppers möjligheter att forska efter sin släkt här och nu.
 
Vore ju roligt om barn- och ungdoms-TV kunde göra en serie program om hur barn tar reda på sin släkt. Det skulle nog kunna väcka intresse hos många barn och ungdomar, om det är bra gjort! Men där är väl konkurrensen också stor.
 
------------------------------------------------------------------------
 
Har Släktforskarförbundets agerande ändrats när det gäller påverkan och inflytande i olika frågor?