NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2010-11-25, 23:05
Jag måste få opponera mig mot dina teorier Ann-Mari. Ha släktforskningen i blodet, det kanske kan verka så i vissa fall, men det troliga är att man inspirerats av något i grund och botten. Det som tycks ha intresset för historia eller släkthistoria i blodet, har ofta traditioner hemifrån där äldre släktingar har berättat om olika historier omkring släkten. Så var det med mig, som haft många vuxna omkring mig som berättat om förfäder och händelser i släkten så länge tillbaka jag kan minnas.
 
Jag är helt övertygad om att många blir nyfikna på släktforskning genom TV-programmet Vem tror du att du är, trots en massa bilåkande och färdigforskade expertserveringar. Kanske de blir besvikna när det visar sig att arkiven saknar den servicekänsla som de bistår kändisarna med, men det kanske inte är så viktigt om det sporrar dem att börja. Resten, vet vi, kommer av sig själv.
 
Jag tror på min teori om att ungdomar faktiskt skulle bli intresserade om de fick hålla på med egen släktforskning under historielektionerna på gymnasiet. Det kanske till och med skulle få dem att förstå att all historia hänger ihop, och att alla våra förfäder är del av vår gemensamma historia. Jag tror att det skulle gynna historiekunnandet i allmänhet.
 
För att få en sådan utveckling måste förbundet agera politiskt. Problemet är att förbundet numera, efter Ted som numera har satsat på att bli TV-kändis, inte ser sig som en politisk faktor att räkna med. Tyvärr!