NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2011
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2010-11-25, 20:09
Om man kan ha virtuella föreningar, behövs det då speciella ungdomsföreningar? Om man nödvändigtvis inte behöver uppge ålder, så kan ung som gammal kommunicera med lätthet med varandra. Det är väl AF ett gott exempel på.
 
Eivor, funderar över varför det i föreningslivet ska behövas speciella kvinnoförbund och ungdomförbund, speciellt då det kanske gäller det politiska. Ska man mötas öga mot öga, så har män en förmåga att dominera över kvinnor och äldre stofiler över de unga. Så i sådana sammanhang, kan det vara bra, men inte om man har sina möten på nätet om det går.
 
Inte kan sådana program som Vem tror du att du är locka till sig några nya släktforskare. Om jag skulle fundera på att börja släktforska, så skulle jag avskräckas om jag trodde att det är så det går till d v s, man måste åka land och rike runt och bläddra i tjocka böcker, som någon arkivarie plockar fram. Det är ett underhållningsprogram, men inte ett program för att locka folk att söka sina rötter.
 
Anders Berg med sin statistik. Det skulle vara intressant att veta hur stor procent av släktforskarna, som liksom har detta i blodet. Intresset har alltid funnits där, men när i livet man börjar forska varierar från person till person. Eller hur många har varit helt ointresserad av historia och människorna förr och bara så pang, så dök detta intresse upp?
 
Personligen så tror jag att vi släktforskare har detta i blodet, precis som alla andra intressen och färdigheter man föds med. Sedan är det en annan fråga att visa de unga vad kul och bekvämt det är att forska via nätet.