NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-11-23, 13:23
Denna intressanta fråga har jag också funderat över. Jag var själv runt 14-15 år när jag började släktforska mer seriöst, och minns att jag blev ganska utstirrad när jag vandrade in på Landsarkivet som en liten knatte med ett block under armen. Jag trodde då att jag var ytterst ensam om att släktforska som så ung, och jag är väl kanske inte direkt gammal nu heller (23 år).  
 
Men finns det verkligen inte underlag för ett ungdomsförbund inom släktforskarrörelsen? Intresset växer ju hela tiden, och t.ex. Helsingborgs släktforskare- och bygdeförening rapporterade nyligen om att deras nybörjarkurser i princip är fullbokade, och att många av de nyblivna släktforskarna är just barn och tonåringar. Jag instämmer dock med Anna om att släktforskarna nog måste ut och röra sig mer där de yngre vistas, för att kunna locka en större skara.  
 
Å andra sidan kan man fråga sig vilken åldersgrupp ett ungdomsförbund skulle rikta sig emot. På Rötter kan man läsa om Släktforskarförbundets föregångare Genealogisk ungdom, som grundades 1977 av ett antal personer i 20-årsåldern. Dessa personer kanske inte direkt hade räknats som ungdomar i dag, men med ett sådant underlag kanske ett ungdomsförbund hade kunnat förverkligas? Men då uppstår en annan fråga; vart går åldersgränsen?
 
Mvh, Markus