NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2009-04-05, 22:47
Jag tror att det ligger något i detta med åldersstrukturen. Jag tror att genomsnittsåldern för forskardebutanter är ganska hög. Sjäv drabbades jag av intresset ungefär vid 50. Jag trodde då att det var av en slump, som jag hamnade på en kurs, som en datorklubb på företaget ordnade. Kursen var urusel och programmet var det också, men jag har därefter varit helt fascinerad av forskningen.  
 
Jag tror nu inte att det var av en slump, som jag hamnade på kursen, och jag förstår inte varför jag inte alltid varit intresserad eller varför jag just då var öppen för impulsen. Men så är det ju med intressen och opinioner, ytterst resulterande i marknadsfenomen - man kan inte och behöver inte förstå dem.
 
Om det skulle ligga något i denna iakttagelse, så borde ju släktforskarrörelsen anpassa sig till den iakttagbara verkligheten och inte, oavsiktligt, hänge sig åt idealistiska strävanden, som inte ger lika mycket resultat.
 
Utmaningen skulle alltså vara: hur kan vi möta det latenta/nymornade intresset för denna verksamhet i de åldersgrupper som erfarenheten visat vara mest benägna att engagera sig ?
 
Detta är bara en reflexion, som naturligt anmälde sig vid läsandet av Patricks funderingar. Jag antar att styrelsen också gör sådana - hur de gör detta, har jag inga synpunkter på.