NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2010
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-04-05, 18:53
Hej på! Nu tänker jag skriva av mig.
 
Hittade i och för sig två/tre rubriker den kanske passade in i (den får lov att flyttas om så behövs, solen skiner, så idag är jag glad).
 
Jag har sett att det frågas efter hur vi får in/når de unga in i forskningen, hur vi kan nå dessa! Min fråga blir: varför?? är det ett självändamål att släktforskningen överlever. Är det för att hålla dessa ifrån något (enligt oss) destruktivt, för att istället syssla med något konstuktivt, rolig och intressant (enligt oss). Är det för att våra föreningar skall överleva?
 
Allting förändras ju, och då även intressen. Skall vi då pracka på dessa våra intressen? Tittar man på snittåldern gällande forskare så är den ju över medelålder (ingen åldersrasism här, så förstå mig rätt, kunskap kommer med forskarår). Jag tror att den digitala eran (ex. Svar, Genline, Arkiv Digital olika databaser och då alla olika forum) har gjort det möjligt för släktforskningen att skjuta upp den kommande? nedgången, och då även fick de som inte har möjlighet att ta sig till de olika arkiven att börja forska (både yngre som äldre).
 
Sedan har vi dessa som inte kan släktforska i Sverige (kommna från andra länder). De kan vi ju inte räkna in som möjliga kandidater till föreningarna. Så risken är ju stor att de som kan dra nytta utav vårt fantastiska arv iform av våra arkiv blir färre även av denna anledning.
 
Skall vi då vänta in sotdöden? Nej det är inte det jag vill/säger. Men vi får nog börja ställa oss grundläggande frågor hur vi möter framtiden, om det är det vi vill?
 
En styrelse är nog bra för styrelsearbeten, men jag är i detta fallet övertygad att det i detta fallet behövs något mer för att möta framtiden med förtröstan! (vet ej vilka visionärer som sitter i styrelsen)
 
Mitt konkreta förslag är att det bildas en framtidsgrupp (annat namn?) som tittar just på dessa frågor och endast dessa. Självklart skall det ligga under förbundet och då rapportera förslag till styrelsen som antingen genomför förslag eller kan motivera avslag. Men styrelsen skall inte styra eller ha åsikter om framtidsgruppen, risken finna att kreativa förslag/människor då kvävs (ej riktat som kritik, visionärer behöver utrymme och frisk luft). I denna grupp skall det finnas människor som ser möjligheter i allt,och som inte har ordet nej i sin vokabulär, lite hårddraget. Jag anser att det räcker inte att förslag läggs fram av föreningar eller enskilda, det skulle bli lite mer sanktionerat med en specifik framtidsgrupp.
 
Om vi vill möta de yngre idag, så tror jag inte att vi kan möta dessa som man mötte de yngre förr. Genom att anpassa de till oss. Vi blir nog tvunga att möta dessa på deras egna villkor om vi skall nå en bredare uppslutning. Allt sker idag i en så rasande fart att det som gällde i förrgår är ute idag (i alla fall när det kommer till ytliga värden)
 
Självfallet så är det ju det vanliga som gäller när det kommer till forskningen och allt det som hör till där.
 
Jag har säkert glömnt något jag funderat på, men det kommer nog efterhand!
 
Så varsågoda, bedöm och bemöt!
 
Vänligen Patrick