NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2008-02-16, 18:49
Valberedningen har väl inget som helst ansvar för någonting, Lena. Valberedningen har till uppgift att föreslå nya kandidater till styrelse, m.m. varpå riksstämman ensam ansvarar för vad de invalda kandidaterna ställer till med! Valberedningen är endast till för att bereda nomineringarna och eventuellt leta fram lämpliga kandidaret när sådana saknas bland de nominerade. I och med stämmans val, vilket inte alls behöver följa valberedningens förslag, tar stämman ensam ansvar för vad som följer av valet.  
Vad jag minns så satt i alla fall inte du i valberedningen, och kan därmed inte veta vilken information vi hade eller inte hade.
Jag skyller inte på någon, faktiskt. Jag anser att det var en allmänt dålig koll på ekonomin (såväl från styrelse, förbundskassör, anställda, och många andra inblandade, bl.a. revisorerna - som inte sa ett skvatt), en viss övertro på ekonomin, samt ett antal människor som faktiskt inte gjorde vad de hade blivit anställda för att göra - eller var borta av olika orsaker och behövde ersättas av dyrare vikarier, m.m. (d.v.s. omständigheterna) som orsakade missflytet. Dessutom var det andra slags missflyt, som du så väl känner till - och som möjligen låg på det personliga planet, som orsakade missnöje, vantrivsel och annat som bidragit till det huvudsakliga missflytet.
En viktig orsak, anser jag, var att det saknades en ordentlig arbetsledning bland de anställda, och att det i stället var Kurt och Ted som ägnade sig åt detta uppepå sina uppdrag (inte utan viss konkurrens från andra håll i lokalerna, vad jag har förstått).
Men, som sagt, ingenting blir bättre av att försöka hitta vems fel det var att det gick snett. Fokuset måste riktas in på framtiden och det tror jag nog att både styrelse och andra gör nu. Den svåraste nöten blir dock att hitta en ersättare för Ted, som deklarerat att han inte ställer upp för omval.
 
(Jag kan inte avstå från att poängtera att det är lätt att vara efterklok, samt att den som sitter i ett glashus borde vara förståndig nog att hålla sig från att kasta sten...)
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 16 februari, 2008)