NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2008-02-16, 15:46
Ingemar,
 
Saken är ett faktum. Styrelsen hyste ett stort förtroende till förbundskassören Kurt Modig, men man hade ingen riktig koll på den ekonomiska redovisningen. När han efter flera månaders svår sjukdom (under vilket ett par styrelseledamöter försökte få grepp om ekonomin) avled, visade det sig att förbundet tagit sig väldigt mycket vatten över huvudet. För många anställda, för dyra lokaler, för många ekonomiska åtaganden...
 
Jag satt i valberedningen vid tiden för Kurts sjukdom och död, och vårt arbete präglades av svårigheterna att arbeta med att plocka fram en efterträdare för honom, och samtidigt ta hänsyn till att vi faktiskt hade en förbundskassör som visserligen var sjuk men som faktiskt också kunde bli frisk. Jag kan tänka mig att också styrelsen var tvungna att ta sådana hänsyn, vilka möjligtvis också försinkade processen med att få ett ordentligt grepp om situationen.
 
Förbundsekonomin visade dessutom sig vara så komplicerad att Kurts efterträdare gick bet på att få ett riktigt grepp om den. Så det har verkligen krävts extraordinära resurser för att få ekonomin på rätt köl.
 
(Detta sagt med en utomståendes insyn. Det finns säkert de som har mycket större kunskap om vad som egentligen hände.)