NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2008-02-16, 13:46
Beträffande stämman, så finns det en kultur i Sverige som, precis som många påpekat, går ut på att det är skämmigt att ifrågasätta eller vara motvalls.  
 
Ibland hörs det, från föreningsrepresentanter, uttryck som  vad ska andra tänka om oss , och då är det viktigare att visa enhet än att ta tag i de problem som upplevs.
 
Det är viktigt att understryka att föreningarna har ett ansvar, det går inte att överföra det på någon annan. Ett skrämmande exempel hämtar jag från rapporten från stämman 2007, refererat på Förbundsnytt:
  Vi har hört att revisorerna efter sin genomgång rekommenderat stämman att bevilja ansvarsfrihet. Vi bör lita på dem  
Det är varje representants ansvar att själv bedöma, att själv stå för sitt beslut, det går inte att göra en fråga om ansvarsfrihet till en fråga om man ska kunna lita på revisorerna eller inte.  
 
Det som är positivt idag är att det görs något av styrelsen, det vidtas åtgärder som minskar på utsattheten och utifrån sett så upplever jag att verkställare har fått visst svängrum. Att jag sedan tycker en del beslut är tokiga är en annan sak, den uppfattningen  lär det finnas så länge det finns mer än en medlem (inte förening) ansluten till förbundet :-)