NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-02-16, 10:09
Tanken är att en stämma (aktieägarna, delegater i en förening etc) ska balansera styrelsen så att inga överlöpningar sker. På samma sätt ska styrelsen balansera alltför orealistiska krav från stämman. Det har inte fungerat här, precis som det inte fungerat i många storföretag de senaste åren (Enron, Skandia m fl). Man kan nog lära en del av de analyser som gjorts i större sammanhang. I den kurs för styrelseledamöter som var obligatorisk i den förening jag var aktiv i i USA ingick mycket läromaterial från just de senaste årens företagsskandaler. Där kunde man också bli stämd på miljonbelopp om man inte skötte sig enligt god sed, därav styrelseutbildningen.
 
Föreningslivet har vissa speciella egenskaper som gör att man inte rakt av kan tillämpa företagskultur, där kan det också gå snett. Huvuduppgiften i ett företag är att maximera vinsten för aktieägarna, det är ju inte fallet i en förening. Populära åtgärder som att gasa sig ur krisen eller lägga ner stora delar av verksamheten för att låta den återuppstå i billigare länder är inte aktuella. Jag vet inte om vi har motsvarande god sed för ideella föreningar och deras styrelser i Sverige, men det borde finnas. Även stämmodelegater borde bli mer medvetna om sina skyldigheter så att de kan agera aktivt för förbundets bästa. Det innebär att det inte alltid är bara den egna föreningen som ska vara huvudfokus när beslut fattas. I Sverige har vi dessutom en kompiskultur som innebär att man aldrig kritiskt granskar förslag från styrelsen, det är vikigare att hålla sig väl med de ledande och ha en god stämning. Jag tror att mycket av problemen ligger här. Det har funnits för lite insikt och kritiskt tänkande runt konsekvenserna av långsiktiga åtaganden som lokalkontrakt och personalrekrytering. Har man funderat, så har man inte vågat upphäva sin röst, i rädslan för att förstöra den goda stämningen.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 16 februari, 2008)