NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2008
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-02-14, 22:41
Chris, det finns inga stämmobeslut på att inrätta ett släktforskarcentrum med datasalar. Föreningarna tillfrågades aldrig om den saken, utan allt gjordes på styrelsens eget bevåg.  
 
När Ted visade mig lokalerna i Sundbyberg kort innan hyreskontraktet undertecknades, frågade han mig om jag tyckte förbundet skulle hyra dem. Mitt svar tyckte jag blev det självklara: föreningarna först borde få ta ställning till ett så viktigt beslut. Det handlade om stora ekonomiska åtaganden över lång tid samtidigt som etableringen av ett släktforskarcentrum i Stockholmstrakten var en satsning som kunde vålla komplikationer i förhållande till medlemsföreningarna. Långväga föreningar kunde uppfatta satsningen som mindre givande för deras medlemmar, medan närliggande föreningar kunde tycka att de aktiviteter som anordnades i lokalerna konkurrerade med deras egen verksamhet. Men mig veterligen tillfrågades inte föreningarna på något sätt, inte ens genom en kontakt på den nu så aktuella ordförandelistan.
 
Det fanns faktiskt inte ens tillräckligt med pengar budgeterade för de nya lokalerna. Budgeten för 2004 upptar 450.000 för lokaler, men utfallet för året blev 850.000. En nätt överskridning på sådär 90 procent. Har föreningarna något ansvar är det väl av karaktären underlåtenhetssynd - att de inte med kraft påpekade för styrelsen att dylika soloåkningar inte tolererades.