NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2012
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2012-02-09, 08:55
En rubrik för mitt inlägg skulle kunna vara:
 
Facebook =den föreningsanslutna släktforskningens död
 
Jag ser nämligen en risk att föreningarna sakta men säkert utarmas i takt med olika sociala forums utbredning, inte minst Facebook.
 
På Facebook finns numera flera grupper, t ex Släktforskning och Släktforskning för noviser, som är mycket aktiva och växer för varje dag.
Och det är väl bra; fler upptäcker tjusningen med släktforskning och därmed ökar släktforskningen som fenomen.
 
Men när man upptäcker hur enkelt det är att börja släktforska i en grupp på Facebook, och med hjälp av frivilliga där, fortsätter och använder de tjänser som numera finns, är det en uppenbar risk att den föreningsbedrivna släktforskningen avtar och Anbytarforum & den enorma databasen/kunskapskällan hamnar i bakvattnet.
 
Har FS några synpunkter på detta? Hur ska föreningar & Förbundet agera för att förhindra en sådan utveckling? Eller ska utvecklingen ha sin gång?  
 
Jag menar att det finns ett värde i att de nya släktforskarna i andra sociala forum - t ex Facebook - upptäcker föreningar & Anbytarforum, blir medlemmar och får utbildning. Det ligger också i linje med Förbundets portalparagraf:
 
Sveriges Släktforskarförbund (SSf) ... är ett sammanhållande organ för den svenska släktforskarrörelsen. Förbundet verkar för att sprida kännedom om släktforskningen som kulturfaktor, ideell rörelse och vetenskap.
 
(Meddelandet ändrat av legony 2012-02-09 09:36)