NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2009
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2008-05-04, 00:18
Chris har i många sammanhang gett en tydlig bild av vad som krävs för att modernisera släktforskarsverige. Lena Löfström har gett en bild av hur man kan se på förbund och föreningar, där Lena också hävdar kvalitet. Finns det inte en brännpunkt där nånstans, där genealogi kan möta de många intresserade släktforskarna?
 
Det måste finnas utrymme för båda uppfattningarna, bättre omhändertaget än av Släktforskarförbundet idag. I den här tråden läser jag också kritik mot DIS. Men DIS förefaller vara starkare än förbundet självt (tack och lov!), och borde givetvis få en roll som motsvarar föreningens styrkor. Glädjande med samarbetet mellan DIS och GF - tillsammans åstadkommer man det som förbundet inte lyckats med.
 
Det finns två alternativ. Renovering eller nybygge - dvs renovera Ssf eller bygg ett nytt förbund, efter nya principer. Där håller jag på Chris idé om att skapa ett förbund med möjlighet till enskilt medlemsskap. Ingen förening borde känna ett hot av detta, utan en möjlighet. Den nya kontaktvägen för släktforskarintresserade är via nätet, föreningen är ingen väg in. Men föreningen kan stå för kontinuiteten, många som får kontakter via en portal kommer också att bli medlemmar i en förening.
 
Sen vill jag återigen påminna om att vi hade en diskussion på AF för en tid sen, när det kom fram många bra förslag om hur man kan organisera en släktforskarportal eller ett modernt AF, byggt på delaktighet från många aktiva.
 
Mvh
/Kaj A.