NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2008
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2008-04-23, 18:04
Stefan,
Att bara bilda nya riksomfattande klubbar för varje udda intresse leder inte till att stärka släktforskarrörelsen. Du bor i Gustafs, och borde vara aktiv i Gagnefs släktforskarförening, eller kanske i föreningen Släkt och bygd i Borlänge, som verkligen behöver yngre och aktiva medlemmar. Men det är du ju inte vad jag förstår.
En förening som SGS, med dess mål och syften, kanske kan vara bra, men jag menar att allt det föreningen bildades för borde ha kunnat utvecklas av SSF. Det gäller utgivningen av skrifter, som tyvärr går åt fel håll rent generellt i Sverige.
Jag vet att SGS bildades i turbulensen efter GF:s misslyckande med att fortsätta ge ut tidskriften Släkt & Hävd, och redan då utbröt en diskussion om huruvida man skulle ge ut en kombination av S&H och förbundets årsbok. Inget blev av, utan SGS bildades då för att på sikt komma ut med något liknande.
För min del hade jag föredragit att man lagt krutet på att förbättra förbundets utgivning av skrifter, i stället för som nu, ha försämrat den.