NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2010
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2010-04-17, 07:47
Som det nu verkar så går ju ”inkomsterna” ner för att folk inte vill bli en ”Rötters vän” vilket jag som sagt framlagt tidigare inte förvånar mig (men det lämnar jag därhän nu). Sedan att skapa ett Rötters vänner på Facebook ser jag snarare som något slags desperat försök att rättfärdiga gruppen och få de att känna en konstlad samhörighet, funkar inte!
 
Jag vill väcka frågan om direktmedlemskap i förbundet igen!
 
Hur många kronor som går till förbundet för varje medlem i en förening det vet jag inte. Kan det vara 5/10 kronor? Om man nu ser till medlemmars åldersspann ute i föreningar och till att mycket går i dag att sköta från datorn (utan att behöva vara med i en förening) så är jag fullständig övertygad att förbundets inkomster från sina medlemsföreningar kommer snart drastiskt att sänkas!
För förbundets räkning hade det varit bättre om man hade ett direktmedlemskap så att intäkterna ökade. Tyvärr skulle det ju då innebära att föreningarna kanske skulle få svårare med intäkter och medlemmar. Men en duktig, aktiv förening tror jag nog ändå marginellt skulle påverkas. Framför allt så har de en lokal förankring som gör det attraktivt med kurser, hjälp och social samhörighet, som man då självklart inte kan erbjuda från förbundshåll. Andra föreningar kanske får det svårare, men då kanske de skall ta sig en funderare över framtiden och ändra riktning. De skulle ju kunna byta erfarenheter över gränserna med andras framgångar (behålla medlemmar och liknande).
Medlemsavgift till förbundet på, säg 100/150 kronor eller däromkring genererar ju betydligt mer än ”5/10 kronor”. Vilket då skulle möjligöra satsningar som är planerade och buffert för framtiden (ett tag i alla fall). Sedan som sagt att då knyta upp bra erbjudande till sina direktmedlemmar blir ju då ett bra mervärde (även idag är det så) fast något bättre ändå.
 
Jag hoppas att det inte ligger prestige i frågan om direktmedlemskap, utan då bör den förpassas ur förbundet! Jag vet inte skälet till att direktmedlemskap försvann från Släktforskarförbundet för några år sedan, men det kanske då var försvarbart. Men det ekonomiska läget såg väl också annorlunda ut då?
Jag hoppas att detta väcker tankar till något kreativt för att just öka på det ekonomiska (och vill jag påstå, det logiska) för de kommande satsningarna till gagn för alla släktforskare.
 
Vänligen Patrick