NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2008
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2008-09-04, 13:42
Efter att ha gått igenom bokslutet för de 6 första månaderna 2008 så undrar jag om förtjänsten på Elgenstierna och gravboken verkligen kan bli så stor att man dels kan täcka förlusten på de 6 första månaderna och dels bidraga till att sista halvåret 2008 inte skall gå med förlust.
 
Förlusten tom juni uppges till 935 tusen medan helårsresultatet skall bli en vinst på 97 tusen. Det uppges dessutom att försäljningen av dessa två produkter beräknas bli 1,5 milj på sista halvåret 2008. Vilken bruttovinst i % räknar man med på dessa produkter?
 
Det förefaller som om förbundets ekonomi är alltför hårt bunden vid försäljningen av de produkter som man produserar i form av böcker och CD. Ett bättre sätt, enligt min mening, vore om man hade en ekonomi som inte i så hög grad var beroende av försäljningen.
 
Kanske blir det i så fall ett betydligt bantat förbund vars verksamhet inte skall gå ut på att produsera dessa produkter som tidigare eller så kan man behålla kostymen och ha ett högre uttag av medlemsavgifter som i efterhand vid visad vinst kan återbetalas till medlemmarna efter samma prinsiper som uttagen.
 
Som det har varit så har vi sett förbundets styrelse göra av med nästan hela det tidigare hopsamlade kapitalet utan att tillräckliga åtgärder vidtagits i tid. Den ordningen är inte bra och jag har egentligen inte sett att man gjort några stora förändringar förutom att göra sig av med en lokal som aldrig behövdes.
 
En ny styrelse har tillträtt och det vore intressant att höra dess syn på hur verksamheten skall bedrivas i framtiden. Blir allt som vanligt med förhoppning om att kunna sälja så man undviker förluster eller finns det nya visioner med en ny ordförande och en delvis ny styrelse?